Ολιστική Ιατρική

Μια Ολιστική Προσέγγιση στην Υγεία

Εάν η υγεία είναι το ζητούμενο, τότε μια ολιστική προσέγγιση είναι η καλύτερη απάντηση. Μέρα με τη μέρα, η ολιστική ιατρική κερδίζει τον σεβασμό και δίνει λύσεις που γίνονται πλέον αποδεκτές από την επιστημονική κοινότητα καθώς και από χιλιάδες ανθρώπους σε όλο τον κόσμο.

Είναι εύκολο να είσαι υγιής και ευτυχισμένος; Όλοι όσοι αναζητούν ένα μονοπάτι που να οδηγεί σε καλύτερη υγεία και ευτυχία θέλουν μια απάντηση σε αυτό το ερώτημα. Αυτό το μάθημα μας συστήνει μερικά ιστορικά πρόσωπα, όπως θεραπευτές, φιλόσοφοι ή πνευματικοί ηγέτες, που άνοιξαν ένα παράθυρο και φώτισαν τη διαδρομή για τις επόμενες γενιές. Ο Ιπποκράτης, ο Βούδας, ο Ιησούς Χριστός και ο Μαχάτμα Γκάντι, μεταξύ άλλων, δίδαξαν ότι η θεραπεία και η ευτυχία βρίσκονται μέσα μας και ότι όλοι έχουμε την ικανότητα να είμαστε υγιείς και ευτυχισμένοι. Σε αυτή την ενότητα θα συζητηθεί η ολιστική προσέγγιση της υγείας η οποία, αν και φαίνεται νέα και σύγχρονη, συνδέεται με όλους τους αρχαίους πολιτισμούς και φτάνει μέχρι τα βάθη της ανθρώπινης ιστορίας. Κάθε αρχαίος πολιτισμός είχε μια ολιστική προσέγγιση για τη βελτίωση της υγείας και η σύνδεση νου-σώματος είναι πάντα παρούσα και ουσιαστική για την ερμηνεία τόσο της αξιολόγησης όσο και της θεραπείας

Παράγοντες Κινδύνου που Επηρεάζουν την Υγεία

Πριν από λίγο καιρό, οι περισσότεροι άνθρωποι δεν καταλάβαιναν ότι το περιβάλλον και η πρόσληψη τροφής μας εκθέτουν σε πολλούς παράγοντες κινδύνου που μπορούν να επηρεάσουν την υγεία, συμπεριλαμβανομένων ουσιών που το ανθρώπινο σώμα δεν μπορεί να επεξεργαστεί.

Παρόλο που σήμερα οι περισσότεροι άνθρωποι έχουν πρόσβαση σε πληθώρα πληροφοριών, το πρόβλημα στην πραγματικότητα

χειροτερεύει. Για παράδειγμα, τα παχύσαρκα άτομα συνειδητοποιούν τώρα ότι η κατάστασή τους τους εκθέτει σε σοβαρά προβλήματα υγείας για τα οποία ευθύνονται οι  ίδιοι. Αλλά ακόμα και όταν τα άτομα προσπαθούν σκληρά, συχνά μια μόνιμη

λύση δεν βρίσκεται. Γιατί συμβαίνει αυτό; γιατί πολλοί αναζητούν μια απλή γραμμική λύση, αντί να τη χρησιμοποιήσουν μια ολιστική προσέγγιση. Σε αυτή την περίπτωση ένας ολιστικός επαγγελματίας υγείας θα μπορούσε να βοηθήσει στον εντοπισμό μιας προσέγγισης που θα μπορούσε να οδηγήσει σε μια πιο μόνιμη λύση.

Η υγεία εξαρτάται από πολλούς παράγοντες, τόσο ενδογενείς όσο και εξωγενείς. Τα περισσότερα εμπορικά διαθέσιμα τρόφιμα είναι γεμάτα με ουσίες που το σώμα μας δεν μπορεί να επεξεργαστεί, όπως τα αντιβιοτικά και οι αυξητικές ορμόνες που βρίσκονται στα κρέατα, τα συντηρητικά που βρίσκονται σε συσκευασμένα τρόφιμα και τα εντομοκτόνα και οι γενετικά τροποποιημένοι οργανισμοί που βρίσκονται σε συμβατικά φρούτα και λαχανικά. Το νερό περιέχει χλώριο και άλλους ρύπους, ο αέρας που αναπνέουμε είναι μολυσμένος στις περισσότερες περιοχές και είμαστε συνεχώς εκτεθειμένοι σε ηλεκτρικές και μαγνητικές ενέργειες που είναι αναπόφευκτες και μπορούν σταδιακά να καταστρέφουν την υγεία μας.

Αυτό το μάθημα εξετάζει τους παράγοντες κινδύνου που μας περιβάλλουν και συζητά τη σημασία της εκπαίδευσης του εαυτού μας, επηρεάζοντας επίσης τις κοινότητές μας για να αποφύγουμε αυτούς τους παράγοντες κινδύνου για την ασφάλεια και την υγεία των επόμενων γενεών.

Τα βασικά συμπτώματα και οι συνέπειες του στρες

Η επίγνωση του αντίκτυπου του στρες σε κάθε πτυχή της υγείας και της ποιότητας ζωής μπορεί σε μεγάλο βαθμό να αυξήσει την πιθανότητα να αντιμετωπίσουμε αυτά τα προβλήματα και να βελτιώσουμε την κατάσταση. Είναι ζωτικής σημασίας οι επαγγελματίες υγείας να αναγνωρίσουν και να κατανοήσουν τους στρεσογόνους παράγοντες στους οποίους εκτίθεται ένα άτομο, ώστε να μπορέσουν να βοηθήσουν τους πελάτες τους να αντιμετωπίσουν το άγχος στη ζωή τους και να ολοκληρώσουν τη διαδικασία της ίασης.

Αυτή η ενότητα εισάγει το Σύνδρομο Γενικής Προσαρμογής όπως περιγράφεται από τον Hans Selye, τον πρώτο ερευνητή που επικεντρώθηκε αποκλειστικά στο άγχος. Από τότε έχουν πραγματοποιηθεί χιλιάδες έρευνες που έχουν παράσχει μια λεπτομερή κατανόηση των μηχανισμών του στρες.

Το άγχος διαταράσσει τη λειτουργία των ομοιοστατικών μηχανισμών που είναι υπεύθυνοι για τη διατήρηση και ρύθμιση των συστημάτων μας. Οι αιτίες του στρες είναι πολυάριθμες, πολύπλοκες και σχεδόν πάντα δυσδιάκριτες ή αόρατες. Υπάρχουν πολλοί τύποι στρες, όπως το eustress, το distress και το οξειδωτικό στρες, ωστόσο η χημική διαδρομή είναι η ίδια.

Το χρόνιο στρες έχει τεράστιο αντίκτυπο στην υγεία μας με πολλούς τρόπους, παρόλο που τις περισσότερες φορές δεν προσδιορίζεται και αντιμετωπίζεται ως η κύρια ή συμβάλλουσα αιτία προβλημάτων υγείας. Πολλές καταστάσεις υγείας επηρεάζονται από το στρες ή είναι υποπροϊόν του στρες. Πριν εγκατασταθεί το άγχος στον οργανισμό ως ασθένεια, υπάρχουν πολλά σημάδια και συμπτώματα που, όταν γίνουν πλήρως κατανοητά, θα μπορούσαν ενδεχομένως και να ελεγχθούν.

Το άγχος μπορεί να επηρεάσει όλα τα συστήματα του σώματος και είτε να καταστρέψει την υγεία μας είτε να κάνει τη διαδικασία επούλωσης πολύ δύσκολη. Σε αυτό το μάθημα ο μαθητής θα μάθει πώς το άγχος συνδέεται με καταστάσεις όπως η παχυσαρκία, κατάθλιψη, υπέρταση και πολλά άλλα.

Στόχοι μαθήματος – Σε αυτό το μάθημα οι μαθητές θα μάθουν για αυτές τις βασικές έννοιες και όρους:

  • Ορισμός του στρες και του Συνδρόμου Γενικής Προσαρμογής (GAS)
  • Ομοιόσταση και ομοιοστατικοί μηχανισμοί
  • Τα είδη, οι αιτίες και η χημεία του στρες
  • Σωματικά, νοητικά, συναισθηματικά και συμπεριφορικά συμπτώματα
  • Ανοσοποιητικό, νευρικό, ενδοκρινικό και κυκλοφορικό σύστημα

Χρόνιο Stress και Χρόνιες φλεγμονές

Η φλεγμονή όπως και το στρες είναι μια φυσική αντίδραση του οργανισμού σε κάποιον ερεθισμό και είναι ένας σωτήριος αμυντικός μηχανισμός που δείχνει ότι το σύστημα μας λειτουργεί σωστά.

Όταν όμως η οξεία και άμεση αυτή αντίδραση δεν υποχωρεί τότε γίνεται χρόνια και ο οργανισμός παραμένει σε κατάσταση εκτάκτου ανάγκης και έχει σαν συνέπεια να δημιουργηθούν πάρα πολλά χρόνια νοσήματα που τις περισσότερες φορές είναι πολύ δύσκολο να θεραπευτούν. Πρέπει λοιπόν να γίνει κατανοητό πως οι απόλυτα φυσιολογικές και χρήσιμες αντιδράσεις του στρες και της φλεγμονής όταν γίνονται χρόνιες αποβαίνουν καταστροφικές. Πρέπει να κατανοήσουμε αυτούς τους μηχανισμούς έτσι ώστε να μπορέσουμε να  αποκαταστήσουμε την εύρυθμη λειτουργία τους.

Οι χρόνιες φλεγμονές είναι υπεύθυνες για πληθώρα σοβαρών καταστάσεων όπως αυτοάνοσα όπως ρευματοειδή αρθρίτιδα και νόσος του Crohn αλλά και αρκετές περιπτώσεις καρκίνου κλπ.

Στόχοι του μαθήματος

  • Κατανόηση του μηχανισμού της οξείας φλεγμονής
  • Συμπτώματα της φλεγμονής
  • Αιτίες και αντιμετώπιση της χρόνιας φλεγμονής
  • Πως το χρόνιο στρες και οι χρόνιες φλεγμονές είναι οι αιτίες για τα περισσότερα χρόνια προβλήματα υγείας

Ολιστική διαχείριση της υγείας

 Αυτό το μάθημα εξετάζει ολιστικά εργαλεία που θα βοηθήσουν στη διατήρηση μιας βέλτιστης κατάστασης υγείας, με έμφαση στον διαλογισμός, σε συγκεκριμένες τεχνικές αναπνοής, στην άσκηση και στη γιόγκα. Έμφαση δίνεται επίσης στη σημασία της δημιουργίας νέων διατροφικών συνηθειών και προτύπων ύπνου για τη διατήρηση ενός υγιούς τρόπου ζωής και την πρόληψη πιθανής επιβλαβούς ασθένειας.

Αυτό το μάθημα παρουσιάζει επίσης εναλλακτικές λύσεις για τη διαχείριση του άγχους και για να ζήσετε σε ένα λιγότερο αγχώδες περιβάλλον. Το άγχος είναι ένας ομοιοστατικός μηχανισμός και δεν μπορεί να εξαλειφθεί εντελώς. Μπορεί, ωστόσο, να διαχειριστεί μέσω διαφόρων στρατηγικών και αλλαγών συμπεριφοράς. Αυτό το μάθημα συζητά τη σημασία της εκπαίδευσης των ανθρώπων σχετικά με τα οφέλη της αποφυγής του υπερπρογραμματισμού και της πολλαπλής εργασίας και εισάγει αποτελεσματικές στρατηγικές διαχείρισης χρόνου. Αυτό το μάθημα περιγράφει πολλές τεχνικές για την αποφυγή της διαβίωσης σε κατάσταση συνεχούς στρες και για τη μείωση του στρες σε όλες τις πτυχές της ζωής, ακόμη και στον εργασιακό χώρο και σε περιβάλλοντα που είναι κατά κανόνα στρεσογόνα.

Στόχοι μαθήματος – Σε αυτό το μάθημα οι μαθητές θα μάθουν για αυτές τις βασικές έννοιες και όρους:

  • Στρατηγικές, σχέδια και διαχείριση χρόνου έναντι πολλαπλών εργασιών και υπερπρογραμματισμού
  • Διαλογισμός και επίγνωση
  • Βιοανάδραση και νευροανάδραση
  • Τεχνικές αναπνοής (Buteyko, pranayama)
  • Μεταβλητότητα καρδιακών παλμών

Ολιστικά εργαλεία για βέλτιστη υγεία

 Τα προηγούμενα μαθήματα εξέτασαν τους μηχανισμούς για το πώς αναπτύσσεται ένα πρόβλημα. Σε αυτό το μάθημα οι μαθητές θα αξιολογήσουν τις πιθανές λύσεις για την πρόληψη αυτών των παθήσεων.

Η ολιστική προσέγγιση της υγείας παρέχει πολλές λύσεις για κάθε πτυχή της ζωής. Μια από τις πιο χρήσιμες είναι η σωστή  μέθοδος αποτοξίνωσης. Η σωστή φόρμουλα αποτοξίνωσης μπορεί να προσφέρει τη βάση για να καθιερωθεί μια υγιεινή διατροφή που βοηθά το σώμα να θρέψει πραγματικά τον εαυτό του και να επιστρέψει στη φυσική του κατάσταση υγείας.

Επιπλέον, αυτό το μάθημα θα εισαγάγει πολλές πρακτικές και μορφές άσκησης, όπως γιόγκα και tai chi που μπορούν να ενσωματωθούν στην καθημερινή ρουτίνα ενός ατόμου για να βελτιώσει την ποιότητα ζωής και υγείας του. Αυτή η προσέγγιση είναι πολύ προτιμότερη από τη λύση ενός χαπιού που συνήθως επιλέγεται στη σύγχρονη δυτική κοινωνία. Το μασάζ, το σιάτσου και η προοδευτική μυϊκή χαλάρωση μπορούν επίσης να προσφέρουν βαθιά χαλάρωση. Επίσης, εισάγεται μια ποικιλία μεθόδων όπως η ομοιοπαθητική, ο βελονισμός, η ομοτοξικολογία και η φυτοθεραπεία, που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για τη μείωση των συμπτωμάτων και για την υποβοήθηση του οργανισμού στη θεραπεία από πολλές ασθένειες.

Στόχοι μαθήματος – Σε αυτό το μάθημα οι μαθητές θα μάθουν για αυτές τις βασικές έννοιες και όρους:

  • Αποτοξίνωση, νηστεία
  • Δίαιτες (αντιφλεγμονώδεις, αλκαλικές, DASH κ.λπ.)
  • Γιόγκα, tai chi, προοδευτική μυϊκή χαλάρωση, μασάζ, σιάτσου, sei tai.
  • Αυτο-ύπνωση, καθοδηγούμενος, qi kong, ρέικι
  • Βελονισμός, ομοιοπαθητική, φυτοθεραπεία, ομοτοξικολογία.

Ολιστικές προσεγγίσεις για τις ανισορροπίες και τις ασθένειες

 Η Ολιστική Ιατρική λειτουργεί σε συνδυασμό με τη Δυτική Ιατρική. Τα πολλαπλά εργαλεία της ωφελούν και ενισχύουν την προσέγγιση που χρησιμοποιεί η Δυτική Ιατρική για την αντιμετώπιση χρόνιων παθήσεων, όπως η κατάθλιψη, η παχυσαρκία και ο διαβήτης.

Από την ολιστική προοπτική, σχεδόν κάθε κατάσταση υγείας μπορεί να έχει πολλαπλούς δρόμους προς τη θεραπεία. Κάθε κατάσταση έχει μια εξέλιξη και κάθε βήμα προς την ασθένεια και την ανάκαμψη έχει σημάδια και συμπτώματα στην πορεία. Η όσο το δυνατόν ακριβέστερη αξιολόγηση και κατανόηση της σύνδεσης νου-σώματος μπορεί να βοηθήσει τους επαγγελματίες να δημιουργήσουν μια πορεία προς την ευεξία για τους θεραπευμένους τους.

Τα συμπτώματα είναι τα σημάδια ότι κάτι στο σώμα έχει πάει στραβά. Οι ολιστικοί επαγγελματίες, που εργάζονται με τον θεραπευόμενο, μπορούν ακολουθώντας τη διαδρομή των συμπτωμάτων να βοηθήσουν στον εντοπισμό της βασικής αιτίας της ανισορροπίας και της ασθένειας. Χρησιμοποιώντας μια εξατομικευμένη ανάλυση και εκπαίδευση, πάντα με αγάπη και σεβασμό, ο επαγγελματίας μπορεί να  βοηθήσει τον πελάτη του να βρει την πιο αποτελεσματική πορεία δράσης για να πετύχει τη θεραπεία και την ευεξία.

Στόχοι μαθήματος – Σε αυτό το μάθημα, οι μαθητές θα μάθουν για αυτές τις βασικές έννοιες και όρους:

  • Κατάθλιψη
  • Χρόνια κόπωση
  • Παχυσαρκία
  • Διαβήτης
  • Υπέρταση κ.α.

Ολιστικές λύσεις υγείας για ευεξία και ευτυχία

Αυτή η ενότητα περιγράφει τι χρειάζεται για να επιτευχθεί ευημερία και ευτυχία μέσω μιας ολιστικής προσέγγιση στην υγεία. Τα βασικά στοιχεία της σωστής διατροφής, της άσκησης και της επαρκούς ανάπαυσης και ύπνου είναι η βάση για βέλτιστη υγεία. Για να δημιουργήσετε και να διατηρήσετε ικανοποιητικές σχέσεις θα πρέπει να προστεθούν και τα δομικά στοιχεία όπως συμπόνια, συγχώρεση, αγάπη και προσφορά.

Όταν ένα ζευγάρι έχει δημιουργήσει μια υγιή και υποστηρικτική διαπροσωπική σχέση, το επόμενο βήμα είναι η δημιουργία μιας οικογένειας που απαιτεί υγιείς συμπεριφορές και αξίες και ένα οικολογικό οικιακό περιβάλλον. Ξεκινά η επίτευξη μιας κοινότητας χωρίς άγχος με βέλτιστη υγεία και ευτυχία για όλους με οικογένειες που είναι εκπαιδευμένες και προσανατολισμένες στο ολιστικό πρότυπο υγείας. Η επόμενη πιο εξέχουσα ανάγκη είναι οι υποστηρικτικές πολιτικές για να διασφαλιστεί ότι το περιβάλλον και το νερό είναι καθαρά και ότι υπάρχουν προσβάσιμα κέντρα υγείας που βασίζονται στις αρχές της ολιστικής ιατρικής.

Στόχοι μαθήματος – Σε αυτό το μάθημα, οι μαθητές θα μάθουν για αυτές τις βασικές έννοιες και όρους:

  • Άτομα (δίαιτα, άσκηση, ύπνος)
  • Ζευγάρια (σχέση, συμπόνια, συγχώρεση, προσφορά)
  • Οικογένεια (θηλασμός, αξίες, οικολογικό περιβάλλον σπιτιού)
  • Κοινότητα (κέντρα υγείας, πολιτική, καθαρό νερό, φενγκ σούι, περιβάλλον)